Danes je 30.10.2024

Input:

Embalaža

2.2.2023, , Vir: Verlag DashöferČas branja: 18 minut

4.2.18 Embalaža

Kristinka Vuković Sonja Kermat Urška Juršev, Boštjan J. Turk

Embalaža se uvršča med blago, za njeno specifično obravnavo pa je pomembna presoja, ali gre za vračljivo. To ureja posebna zakonodaja, ki je predstavljena v PRAVNEM VIDIKU članka. Temu sledi DAVČNI VIDIK, , poslovni dogodek za vračljivo embalažo pa je prikazan v PRIMERIH KNJIŽENJ.

Novosti vezane na PRAVNI VIDIK izvirajo iz prenove Uredbe o embalaži in odpadni embalaži (Uradni list RS, št. 54/21, 208/21, 44/22 – ZVO-2 in 120/22). Dopolnitve v članek v skladu s spremembo zakona je vnesel Boštjan J. Turk. Najdete jih pod PRAVNI VIDIK in so označene z grafičnim znakom za opozorilo (!).

PRAVNI VIDIK

Embalaža je blago, ki je namenjeno zavijanju, shranjevanju in pakiranju drugega blaga, da se omogoči transport ali ohranjanje blaga, olajša njegova prodaja ali izboljša njegov videz. Vračljiva embalaža je tista embalaža, ki je namenjena večkratni uporabi kot so na primer: steklenice, zaboji, sodi in podobno.

Področje ravnanja z embalažo in odpadno embalažo je v Sloveniji zakonsko urejeno z Uredbo o embalaži in odpadni embalaži (Uradni list RS, št. 54/21, 208/21 in 44/22 – ZVO-2) ki predvideva prenos obveznosti za embalažo, dano na slovenski trg.

Vlada je 15.9.2022 . sprejela Uredbo o embalaži in odpadni embalaži (Uradni list RS, št. 54/21, 208/21 in 44/22 – ZVO-2), ki je izvedbeni predpis na podlagi 3. odstavka 21. člena in šestega odstavka 24. člena ter enajstega in štirinajstega odstavka 20. člena ter v povezavi s prvim odstavkom 264. člena Zakona o varstvu okolja.

Uredba se nanaša na spremembo metodologije izračuna deleža odpadne embalaže. Z vidika usklajenega ravnanja nova metodologija sledi cilju, da se deleži obveznosti družb za ravnanje z odpadno embalažo (DROE) čim bolj izravnajo s pogodbenimi obveznostmi tekočega koledarskega leta.

Proizvajalci, ki izpolnjujejo obveznosti proizvajalčeve razširjene odgovornosti (PRO), so obvezani kriti stroške ravnanja z odpadno embalažo (embalažnino), ki jih v njihovem imenu izvaja šest DROE.

Nova metodologija upošteva, da so obveznosti vseh DROE ustaljene znotraj posameznega koledarskega leta, zaradi česar se je nekaterim resda povečal delež pobiranja odpadne embalaže, vendar so te družbe, v danem koledarskem letu, za to prejele tudi že izplačana finančna sredstva, torej embalažnino.

Glavno vodilo k spremembi zakonodaje je bilo, da se pogodbene obveznosti DROE s proizvajalci v koledarskem letu uskladijo z obveznostmi pobiranja odpadne embalaže v enakem obdobju.

V kolikor je DROE sklenila pogodbe s proizvajalci, ki dajo na trg večjo količino embalaže, je praviloma prejela tudi višja finančna sredstva kot nasprotno DROE, ki ima sklenjene pogodbe s proizvajalci, ki so na trg v Sloveniji dali manjšo količino embalaže.

Ravno to razmerje je vodilo k spremembi metodologije izračuna deležev, in sicer da se poraba finančnih sredstev odraža s pogodbenimi obveznostmi koledarskega leta.

DROE so se s spremembo metodologije izračuna deležev pobiranja odpadne embalaže strinjale, vendar so nekatere želele, da bi sprememba uveljavila s pričetkom letošnjega leta 2023.  

Osnova za izračun deležev pobiranja odpadne embalaže za posamezno DROE so trimesečni podatki proizvajalcev o masi embalaže, ki jih posredujejo DROE, ta pa podatke posreduje ministrstvu, ki štirikrat letno izračuna deleže odpadne embalaže in jih s sklepom vlade objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.

V prvi polovici leta so DROE pobirale embalažo po deležih iz preteklega leta, saj podatki za to leto še niso bili znani. V drugi polovici leta pa so pobirali po deležih, ki veljajo za to leto.

Zaradi izravnave deležev v tem koledarskem letu je prišlo do situacije, ko v zadnjem trimesečju prihaja tako do negativnih kot