Danes je 22.12.2024

Input:

Vzorci

7.1.2015, , Vir: Verlag DashöferČas branja: 18 minut

4.8.6 Vzorci

Kristinka Vuković Sonja Kermat Urška Juršev

Definicije

Vzorci so brezplačno trgovsko blago ali proizvodi, ki so namenjeni kupcem ali potencialnim kupcem kot promocijski material (na primer ob predstavitvi novih izdelkov, izdelkov na novih trgih, za namene pospeševanja prodaje določenih izdelkov in podobno).

Med vzorce lahko štejemo tudi razstavne eksponate, ki se nahajajo v prodajalnah, poslovnih prostorih ali drugje, kjer so na razpolago za ogled kupcem oziroma potencialnim kupcem.

RAČUNOVODSKI VIDIK

Podjetje lahko za poslovne vzorce nameni trgovsko blago, ki ga vodi na kontih zalog blaga, proizvode, ki jih vodi na kontih zalog proizvodov ali zaloge materiala, če je že ob prejemu vedelo, da gre za poslovne vzorce in ne za prodajno blago.

Razstavni eksponati

Razstavne eksponate podjetje praviloma še naprej vodi na zalogah proizvodov ali blaga in jih knjiži med odhodke, ko so prodani (običajno po nižji ceni) ali uničeni, če niso več primerni za prodajo. Priporočamo, da podjetje proizvode ali blago s prenosnico prenese na posebno skladišče in jih evidentira ločeno od proizvodov in blaga za prodajo. V glavni knjigi lahko razstavne eksponate prav tako knjiži na posebne analitične konte znotraj kontov zalog proizvodov (skupina 63) in blaga (skupina 66) ali pa tudi ne, odvisno od potreb in internih pravil knjiženja.

Ali lahko podjetje razstavne eksponate, ki se bodo predvidoma uporabljali dlje časa (več kot leto dni), knjiži med opredmetena osnovna sredstva?

Če se kot razstavni eksponat uporabi proizvod ali blago iz zaloge, ki ga bo podjetje kasneje lahko prodalo, ni primerno knjiženje med opredmetena osnovna sredstva, ampak ostane med zalogami proizvodov oziroma blaga. Če se za izdelavo razstavnega eksponata poleg zaloge proizvodov oziroma blaga uporabi tudi določen potrošni material in naroči delo zunanjega izvajalca, lahko podjetje potrošni material knjiži med stroške materiala, storitev izvajalca med stroške drugih storitev, blago oziroma proizvod pa prav tako ostane na zalogah za morebitno kasnejšo prodajo. Menimo, da bi le izjemoma lahko razstavni eksponat evidentirali med opredmetena osnovna sredstva, če gre res za dalj časa trajajočo uporabo in je izdelan (samo) za namene razstavitve. Med opredmetenimi osnovnimi sredstvi izkažemo tudi take vrste vzorcev, ki so proizvodi podjetja, izdelani prilagojeno namenu razstave (z nekaterimi drugačnimi elementi kot jih imajo izdelki za prodajo, npr. s prozornim ohišjem, da kupci vidijo delovanje aparata). V opredeljevanju vzorca, ali gre za blago ali za osnovno sredstvo je potrebno vedno upoštevati opredelitev sredstva po SRS in jih primerjati z našim namenom uporabe vzorca. Zato naj spomnimo, opredmeteno osnovno sredstvo je v skladu s SRS 1 sredstvo v lasti ali finančnem najemu, ki se uporablja pri ustvarjanju proizvodov ali opravljanju storitev oziroma dajanju v najem ali za pisarniške namene ter se bo po pričakovanjih uporabljalo v več kot enem obračunskem obdobju.

V nekaterih izjemnih primerih je možno stroške vzorcev šteti v nabavno vrednost osnovnega sredstva (recimo vzorce, izdelane v fazi preizkušanja opreme, štejemo med neposredne stroške pridobitve). Stroški izdelovanja vzorcev se lahko celo pripoznajo kot neopredmeteno sredstvo, kadar so ti stroški sestavni del stroškov razvoja, ki jih lahko pripoznamo kot neopredmeteno sredstvo po SRS 2.2 in 2.13. Tudi v nekaterih drugih primerih je možno vzorce med neopredmetena sredstva (glej tudi MRS 38), kadar kupimo na primer recepte, formule, modele, vzorce, prototipe, ki nam služijo pri naši redni proizvodnji novih proizvodov.

Kako računovodsko vrednotiti razstavne eksponate, ki jih bomo prodali po nižji ceni, kot sicer prodajamo redne proizvode ali blago?

Proizvodi in blago, ki jih izkazujemo med zalogami, in jih nameravamo kasneje prodati, so začetno vrednoteni po njihovi stroškovni ali nabavni ceni, vendar se ob uporabi za namene razstave tudi delno