Danes je 30.1.2025

Input:

Odgovori na računovodska vprašanja januar 2025

30.1.2025, , Vir: Verlag DashöferČas branja: 24 minut

2.1.69 Odgovori na računovodska vprašanja januar 2025

Mag. Cvetka Peršak

Ali lahko na stavbo, ki še nima uporabnega dovoljenja, obračunavamo amortizacijo, čeprav stavbo že delno uporabljamo za skladiščenje (proizvodni del), medtem ko pisarniški del še ni primeren za uporabo? Ker stavbe še ne amortiziramo, posledično plačujemo višji davek na dobiček, kar negativno vpliva na našo likvidnost. Prosimo za pojasnilo glede možnosti obračunavanja amortizacije in morebitne rešitve za zmanjšanje davčne obremenitve v tem primeru?

Predhodno vprašanje je ali smete uporabljati stavbo, ki še nima uporabnega dovoljenja?

Uporaba stavb brez uporabnega dovoljenja je dovoljena le v zelo redkih primerih, vsepovsod tam, kjer lahko pride do nesreče, pa je še posebej pomembno, da so vse stvari urejene tako, kot je prav. Tako obstajajo za skladišča natančni predpisi glede tehnično-varnostnih zahtev, ki so preverjene z (ali tudi) z uporabnim dovoljenjem.

Računovodstvo seveda ne sme temeljiti na nezakonitih stvareh (nezakoniti uporabi), zato tudi amortizacija v vašem primeru ni utemeljena.

Ker vlaganja v nepremičnino do njene primernosti za uporabo povečujejo njeno nabavno vrednost, tudi vračunanje kakšnih »stroškov« ni mogoče.

Tako si pač na tej osnovi davčne obremenitve ne morete zmanjšati – je pa na stvar mogoče pogledati tudi z optimistične plati, da gre torej podjetju dobro, saj bo očitno ustvarilo dobiček, hkrati pa tudi investira in si bo zagotovilo še boljše pogoje za poslovanje.

Prosila bi vas za pomoč pri knjiženju naslednjega primera za podjetje, ki se ukvarja z izgradnjo stanovanj za trg. Kupili so zemljišče (knjižba na konto 67000-nepremičnine za nadaljnjo prodajo). Sedaj na njem gradi hišo, ki se bo po dokončanju prodala. Vse računa za material in storitve podizvajalcev knjiži na konto 60100 (nedokončane storitve). Ko bo hiša prodana, se bodo vsi stroški preknjižili preko konta 63000 (dokončani objekti) na konto 70200 (vrednost prodanega materiala in blaga). Zanima me način knjiženja v skladu z novim kontnim načrtom.

V Priporočenem enotnem kontnem načrtu, ki ga je Strokovni svet Slovenskega inštituta za revizijo sprejel 15. novembra 2023 ni kakšnih novosti v zvezi s knjiženjem stanovanj za trg, ki jih v gradbeno podjetje gradi za še neznane kupce. Stanovanja oz. zgradbe, ki se gradijo, so za to podjetje »proizvodi« in jih je potrebno računovodsko tudi tako obravnavati. Stroški , ki so povezani s to gradnjo ( nakup zemljišča, razna dovoljenja, material, delo, storitve podizvajalcev itd. ) se knjižijo v razredu 4. in sestavljajo stroškovno vrednost, kar preko konta 490 prenesete na konto 630 ob dokončanju ( oz. 600, če gre na presečni dan za še nedokončana) stanovanja . Ob prodaji se prihodki pripoznajo na kontu 760 , odhodke pa predstavlja zmanjšanje »zaloge« na kontu 700 ( ali 710, če podjetje uporablja II.Različico izkaza poslovnega izida.)

Samostojni podjetnik se je v letu 2024 odločil, da bo svojo lastno garažo preuredil v delavnico za opravljanje dejavnosti s.p.. Stroškov ureditve ni uveljavljal pri dejavnosti. Konec leta 2024 je nakupil delovno orodje v višji vrednosti (cca 15.000,00 evrov - avtodvigalo, ipd) za kar je dobil račun na s.p. in smo ga evidentirali kot osnova sredstva s.p. ?

Zanima me ali je podjetnik dolžan v svojih poslovnih knjigah evidentirat uporabo lastne delavnice ter če je po kakšni vrednosti?

V skladu s Slovenskim računovodskim standardom 30 :

Podjetnik sestavlja knjigovodske listine tudi za knjiženje stroškov (električne energije, ogrevanja, pleskanja in podobnega), posebej za podjetje in posebej za gospodinjstvo, če svojih sredstev ne izkazuje v poslovnih knjigah, jih pa hkrati uporablja za poslovne in zasebne namene. Notranja temeljnica stroškov je pisni obračun stroškov, ki se nanašajo na uporabo zadevnega sredstva (ustrezni del stroškov), s prikazom načina obračunavanja posamezne vrste stroškov.

To seveda velja za podjetnika, ki na trgu samostojno opravlja pridobitno dejavnost v okviru organiziranega podjetja na podlagi Zakona o gospodarskih družbah in čigar podjetje ustreza merilom za mikro družbe, majhne, srednje ali velike družbe, razen podjetnika, ki ugotavlja davčno osnovo od dohodka iz dejavnosti z upoštevanjem normiranih odhodkov.

Odgovor na vaše vprašanje je torej : Podjetnik ni dolžan evidentirati uporabe lastne delavnice v poslovnih knjigah .

Drugo vprašanje pa je ali sme uporabljati takšno delavnico za dejavnost. To se nanaša na druge predpise, ki definirajo tehnično-varnostne in druge pogoje. Minimum je večinoma uporabno dovoljenje.

V kolikor gre za